K
KACHIHAYABI
Overwinning met de snelheid van zonlicht. Volgens Morihei Ueshiba, wanneer men totale zelfbeheersing, agatsu, heeft bereikt en is een met de fundamentele principes van het universum (met name principes van ethische interactie), zal men, sinds er is geen verschil meer tussen zichzelf en het universum, de kracht van het hele universum ter beschikking hebben. In deze fase van spirituele ontwikkeling is de overwinning onmiddellijk. De intentie van een aanvaller om een daad van geweld te plegen verbreekt de harmonie van de fundamentele principes van het universum, en niemand kan met succes hiertegen vechten. Ook is de uitdrukking van de fundamentele principes van het universum in het menselijk leven liefde (AI), en liefde, volgens Ueshiba, heeft geen vijanden. Omdat men geen vijanden heeft, hoeft men niet te vechten en is dus altijd de overwinnaar. Zie agatsu en masakatsu.
KAESHI WAZA
Omkering van techniek. Tori wordt aite en vice-versa. Kaeshi waza helpt bij het voelen van weerstand of verandering van richting bij de trainingspartner. Leren anticiperen op kaeshi waza kan de eigen aikido-vaardigheden aanzienlijk aanscherpen.
KAMAE
Houding, met of zonder wapen. Zowel een fysieke als psychologische houding. Kamae houdt ook in de juiste afstand tot de trainingspartner, ma-ai.
KAMI
Een god, levende kracht of geest. Volgens Shinto zit de natuurlijke wereld vol met kami, die vaak reageren op acties van mensen.
KASHIMA SHINTORYU
Traditionele zwaardschool, enkele technieken worden in de zwaardlessen van aikido gebruikt
KATA
Een vorm of voorgeschreven bewegingspatroon, in aikido voornamelijk met de jo. Betekent ook schouder.
KATSU JIN KEN
Het levensreddende zwaard. Naarmate het Japanse zwaardvechtkunst werd beïnvloed door het boeddhisme (vooral Zen -boeddhisme) en taoïsme, raakten beoefenaars steeds meer geïnteresseerd in het opnemen van ethische principes in hun discipline. De volmaakte meester van het zwaardvechtkunst zou dan volgens sommigen niet alleen in staat moeten zijn om het zwaard te gebruiken om te doden, maar ook om het leven te redden. Het concept van katsu jin ken vond een expliciete toepassing bij de ontwikkeling van technieken, die de niet-snijdende delen van het zwaard zouden gebruiken om de tegenstander te slaan of te beheersen, in plaats van hem/haar te doden. De invloed van een aantal van deze technieken is te zien in aikido. Ook andere technieken werden ontwikkeld waarmee een ongewapende persoon (of een persoon die niet bereid was een wapen te trekken) een aanvaller kon ontwapenen. Deze technieken worden vaak beoefend in aikido. Zie: setsu nin to.
KI MUSUBI
Letterlijk:"vastknopen van de ki". Het weerspiegelen van de beweging of intentie van een trainingpsartner en een connectie met hem/ haar volhouden tijdens een technique. Correcte ki musubi vereist een helder, flexibel en alerte geest. Zie ook setsuzoku.
KIAI
Explosieve projectie van energie in de vorm van een schreeuw. Een schreeuw met als doel het richten van alle energie in een enkele beweging. Betekent ook iemands energieniveau of gevoel. Zelfs wanneer hoorbare kiai afwezig is, moet men proberenop cruciale momenten in een aikido techniek het gevoel van kiai te behouden.
KIHON
Basistechniek. Iets dat fundamenteel is. Er bestaan veel schijnbaar verschillende manieren om dezelfde techniek in aikido uit te voeren. Het begrijpen van kihon is het begrijpen van de onderliggende kern van de technie
KIRIGAESHI
Een suburi -oefening . Het continu achterelkaar oefenen van yokomen en gyaku yokomen stooten.
KOKORO
Hart, wil, geest. Net als de westerse volkspsychologie maakt de japanse volkspsychologie geen onderscheid tussen de zetel van intellect en de zetel van emotie,
KOKYU
Adem. Een aspect van aikido is het ontwikkelen van kokyu ryoku, de coördinatie van adem met beweging. Een eenvoudig voorbeeld: het optillen van een zwaar object is het over het algemeen eenvoudiger bij het uitademen. In aikido, net als in veel traditionele meditatie systemen, helpt ademcontrole de concentratie verbeteren en stress verminderen. Een aantal aikido oefeningen heeten "kokyu ho" of "ademoefeningen" en zijn bedoeld om kokyu ryoku te ontwikkelen.
KOTODAMA
Het intoneren van bepaalde geluiden (fonetische componenten van de Japanse taal) voor het opwekken van mystieke staten. Morihei Ueshiba was zeer geïnteresseerd in shinto en neo-shinto mystieke praktijken, en hij nam een aantal van hen op in zijn eigen aikido-praktijk.
KU
Leegte. Een begrip uit het boeddhisme, dat helpt bij het ontwikkelen van niet-gehechtheid en dus cognitieve rust. De directe realisatie van (of ervaring van inzicht in) leegte is verlichting. Een ideaal van aikido is om een staat van cognitieve openheid te ontwikkelen, waardoor iemand onmiddellijk en intuïtief kan reageren op veranderende omstandigheden (zie Mokuso).